Program „Key to learning” – klucz do uczenia się od 1 września jest realizowany w Przedszkolu Niepublicznym
Przedszkole Niepubliczne „MIŚ” w Inowrocławiu w dniu 19-03-2009 r. uzyskało statut akredytowanej placówki stosującej program nauczania „Klucz do uczenia się”- DKOS-5002-59/05, Galina Dolya, Nickolai Veraksa Transfer Learning. Jest jednym z osiemdziesięciu przedszkoli w kraju , a jedynym w Inowrocławiu, który realizuje program „Key to learning” – klucz do uczenia się.
Jest to unikalny program edukacyjny opracowany przez Galinę Dolya w oparciu o teorie rosyjskiego psychologa Lwa Wygotskygo nazywanego „Mozartem psychologii”, który uważał, ze prawdziwa edukacja nie polega na samym przyswojeniu wiedzy, ale na rozwijaniu u dziecka umiejętności uczenia się.
Dodatkowo, do programu dodano także pomysły, które powstały w oparciu o najnowsze wyniki prowadzonych na całym świecie badań nad procesem
uczenia się.
Program ten realizowany jest w przedszkolach w Anglii, Szkocji, Włoszech, Francji, USA, Nowej Zelandii, i Niemczech.
Sercem programu jest myślenie symboliczne, czyli zdolność dziecka do interpretowania symboli.
Badania pokazują, że dzieci które rozwijają zdolność myślenia symbolicznego od najmłodszych lat, z czasem rozwijają w sobie różne talenty.
Dzięki wczesnej umiejętności interpretowania symboli dzieci uczą się płynnie czytać, są dobre w matematyce, odczytują zapis nutowy i uzyskują ponadprzeciętne wyniki, jeśli chodzi o kreatywne podejście do nauki.
Według tej teorii prawdziwa edukacja polega na rozwoju umiejętności dzieci do uczenia się, czyli wydobycia z nich zdolności do jasnego i kreatywnego myślenia, planowania i realizowania tych planów oraz komunikowania swojego zrozumienia na wiele sposobów.
Teoria poparta jest ogólnoświatowymi wynikami badań dotyczącymi procesu uczenia się małych dzieci.
Dzięki temu programowi dzieci nie tylko zdobywają wiedzę i umiejętności, ale także uczą się jak tą wiedzę zdobywać.
Program "Klucz do uczenia się" przeznaczony jest do pełnej edukacji przedszkolnej, tj od 3 do 6 roku życia. Ze względu na rozwój umiejętności podzielony został na 2 etapy:
1. Gąsienic - wiek 2,5-4 lata
2. Motyle - wiek 4-6 lat
Program składa się z 12 modułów tematycznych:
MATEMATYKA SENSORYCZNA
Rozwija zdolność analizowania zewnętrznych, wizualnych cech przedmiotów przy pomocy standardów sensorycznych takich jak kolor, kształt lub rozmiar. Buduje podstawy do rozwoju umiejętności umysłowych
LOGIKA
Rozwija zdolność analizowania przedmiotów i wydarzeń, dostrzegania widocznych elementów, identyfikowania kluczowych cech, myślenia sekwencyjnego, wyciągania wniosków, klasyfikowania i systematyzowania informacji.
MATEMATYKA
Przy pomocy modeli wizualnych dzieci odkrywają język matematyki i koncepcję pomiaru, porównują różne cechy i jakości przedmiotów i badają związki takie jak "więcej", "mniej" i "równy".
PROGRAM LITERACKI
Rozwija zamiłowanie do bajek, pozwala opanować język opowiadań i daje głębokie zrozumienie struktury bajki poprzez postępowanie zgodnie z określonym zestawem procedur określanych jako modelowanie wizualne.
GRY ROZWIJAJĄCE
Bawiąc się w małych i dużych grupach dzieci rozwijają produktywną wyobraźnię, odczytywanie symboli, umiejętności językowe i komunikacyjne, myślenie stosownie do sytuacji, kreatywne rozwiązywanie problemów, samokontrolę i poczucie własnej wartości.
OD BAZGRANIA DO PISANIA
Kultywuje fundamentalne umiejętności potrzebne do pisania i kreatywnego wyrazu artystycznego. Rozwija "wizję sztuki" i wprowadza różne narzędzia symboliczne - kompozycję, rytm i kolor.
WIZUALNO-PRZESTRZENNY
Rozwija świadomość przestrzenną i umiejętność odczytywania map. Dzieci przyglądają się przedmiotom w przestrzeni, korzystają z symboli do przedstawiania tego, co widzą w modelach wizualnych - mapach, schematach i planach, oraz co widzą inni.
KREATYWNE MODELOWANIE
W ramach wspólnych ćwiczeń dzieci odkrywają symetrię i wzory posługując się kształtami geometrycznymi w celu tworzenia prezentacji artystycznych otaczającego je świata. Rozwija współpracę i umiejętności społeczne.
KONSTRUKCJE
Rozwija język matematyczny i zachowania celowe. Dzieci analizują strukturę przedmiotów i planów, artykułują swoje zamierzenia i realizują je przy pomocy drewnianych klocków.
PROGRAM BADAWCZY
Poprzez gry, opowiadania i proste, choć znaczące eksperymenty, dzieci odkrywają ważne koncepcje naukowe - stany materii, różne cechy substancji i transformacje.
RUCH EKSPRESYJNY
Rozwijają inteligencję emocjonalną, umiejętności komunikacji niewerbalnej, kreatywność i wyobraźnię produktywną poprzez ruchy ciała, gesty, mimikę i muzykę.
TY - JA - ŚWIAT
Korzystając z symboli i modeli wizualnych dzieci uczą się o sobie jako o osobach fizycznych, emocjonalnych i społecznych, o świecie naturalnym i materialnym, o istotach żywych i przedmiotach nieożywionych.
"Program nauczania języka angielskiego - kurs dla przedszkoli" - DKOS-4013-4/02 i programy innowacyjne opracowane przez Radę Pedagogiczną takie jak:
- adaptacja dziecka nowo przyjętego,
- profilaktyczny,
- prorodzinny,
- praca z dzieckiem zdolnym.
W pracy dydaktyczno- wychowawczej wykorzystujemy tradycyjne i nowatorskie metody pracy.