TEMAT ZAJĘĆ: „Każdy przedszkolak wie, że ruch to zdrowie”

 

 PROWADZĄCA: mgr Marta Uwer

GRUPA WIEKOWA: 5-latki

Cele główne:

  • troska o zdrowie i sprawność fizyczną dzieci,
  • uświadomienie dzieciom jak ważny jest ruch na  świeżym powietrzu,
  • wdrażanie do wspólnych zabaw ruchowych.

 

Cele szczegółowe - dziecko:

  • jest sprawne ruchowo ( na miarę swoich możliwości),
  • rozumie potrzebę aktywności ruchowej na świeżym powietrzu, która jest niezbędna dla zdrowia
  • prawidłowo wykonuje ćwiczenie zaprezentowane przez nauczyciela,
  • chętnie uczestniczy w zabawach, grach i zajęciach ruchowych,
  • przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas zajęć.

 

Metody:

  • zadaniowe,
  • aktywizujące.

 

Formy: indywidualna, zespołowa.

 

Pomoce dydaktyczne: piłki, szarfy, woreczki, krążki , tunel.

 

PRZEBIEG ZAJĘĆ

 

  1. Przywitanie wierszem. Ilustrowanie treści wiersza ruchem ciała.

Na paluszki się wspinamy,

W górę rączki wyciągamy,

Do podłogi dotykamy

I ze sobą się witamy.

2.Przywitanie wg Metody Ruchu Rozwijającego W. Sherborne

-         witamy się stopami

-         witamy swoje kolana poklepując je, później kolana sąsiadów

-         witamy dłonie

-         witamy łokcie

-         witamy plecy( rękoma głaszczemy, poklepujemy)

-         witamy uszy, później uszy sąsiadów

-         witamy oczami wszystkich.

3. Wprowadzenie do tematyki zajęć. Wyjaśnienie pojęcia „zdrowie” „sport”. Wspólne dojście do wniosku, że sport to zdrowie i warto się ruszać.

2.Zabawa organizacyjno - porządkowa "Kolory".

Ustawienie: luźna gromadka. Dzieci biegają w różnych kierunkach, na podniesienie przez nauczyciela zielonego krążka – dzieci wykonują skłony w przód, czerwonego - marsz w miejscu z wysokim unoszeniem kolan, niebieskiego – podskoki na jednej nodze.

 

3.Ćwiczenia uruchamiające duże grupy mięśniowe, ćwiczenia tułowia –

  • skłony boczne, skłony w przód.
  • Ustawienie: luźna gromadka.
  • Przechodzenie na stojąco przez szarfę od głowy do nóg,
  • Trzymanie szarfy za końce, wzniesienie rąk w górę, skłony w bok - rysowanie tęczy.
  • Przewlekanie się przez szarfę w pozycji stojącej zaczynając od nóg do głowy.

 

4. Zabawa bieżna "Samochody”.

 Szarfy rozłożone są w garaże. Gdy nauczyciel gra na tamburynie ,dzieci "samochody" wyjeżdżają z garażu, jeżdżą w różnych kierunkach naśladując głos silnika, muszą mijać się tak, aby nie zderzyć się z innym „ samochodem” . Gdy nauczyciel przerywa grę na instrumencie wracają szybko do najbliższego garażu. Nauczyciel "podbiera" szarfy. "Samochód", który nie znajdzie wolnego garażu odpada z gry. W tym ćwiczeniu ważne jest gospodarowanie oddechem oraz pamiętanie o prawidłowym torze oddychania- wdech nosem, wydech ustami.

 

5. Rzut woreczkiem do celu -obręczy.

 

6. Zabawy z piłką.

Podawanie piłki oburącz nad głową, ostatni biegnie z piłką do przodu z piłką. Zabawa trwa do czasu, aż pierwsze dziecko znowu wróci na swoje miejsce, kolejna runda- podawanie piłki dołem między nogami.

7. Tunel- nauczyciel rozkłada tunel . Dzieci po kolei sprawnie przechodzą w tunelu na drugi jego koniec, cierpliwie czekają na swoją kolej.

 

8. Zakończenie zajęć.

Marsz po obwodzie koła, zebranie pomocy do kosza.