TEMAT ZAJĘĆ: „Każdy przedszkolak wie, że ruch to zdrowie”
PROWADZĄCA: mgr Marta Uwer
GRUPA WIEKOWA: 5-latki
Cele główne:
- troska o zdrowie i sprawność fizyczną dzieci,
- uświadomienie dzieciom jak ważny jest ruch na świeżym powietrzu,
- wdrażanie do wspólnych zabaw ruchowych.
Cele szczegółowe - dziecko:
- jest sprawne ruchowo ( na miarę swoich możliwości),
- rozumie potrzebę aktywności ruchowej na świeżym powietrzu, która jest niezbędna dla zdrowia
- prawidłowo wykonuje ćwiczenie zaprezentowane przez nauczyciela,
- chętnie uczestniczy w zabawach, grach i zajęciach ruchowych,
- przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas zajęć.
Metody:
- zadaniowe,
- aktywizujące.
Formy: indywidualna, zespołowa.
Pomoce dydaktyczne: piłki, szarfy, woreczki, krążki , tunel.
PRZEBIEG ZAJĘĆ
- Przywitanie wierszem. Ilustrowanie treści wiersza ruchem ciała.
Na paluszki się wspinamy,
W górę rączki wyciągamy,
Do podłogi dotykamy
I ze sobą się witamy.
2.Przywitanie wg Metody Ruchu Rozwijającego W. Sherborne
- witamy się stopami
- witamy swoje kolana poklepując je, później kolana sąsiadów
- witamy dłonie
- witamy łokcie
- witamy plecy( rękoma głaszczemy, poklepujemy)
- witamy uszy, później uszy sąsiadów
- witamy oczami wszystkich.
3. Wprowadzenie do tematyki zajęć. Wyjaśnienie pojęcia „zdrowie” „sport”. Wspólne dojście do wniosku, że sport to zdrowie i warto się ruszać.
2.Zabawa organizacyjno - porządkowa "Kolory".
Ustawienie: luźna gromadka. Dzieci biegają w różnych kierunkach, na podniesienie przez nauczyciela zielonego krążka – dzieci wykonują skłony w przód, czerwonego - marsz w miejscu z wysokim unoszeniem kolan, niebieskiego – podskoki na jednej nodze.
3.Ćwiczenia uruchamiające duże grupy mięśniowe, ćwiczenia tułowia –
- skłony boczne, skłony w przód.
- Ustawienie: luźna gromadka.
- Przechodzenie na stojąco przez szarfę od głowy do nóg,
- Trzymanie szarfy za końce, wzniesienie rąk w górę, skłony w bok - rysowanie tęczy.
- Przewlekanie się przez szarfę w pozycji stojącej zaczynając od nóg do głowy.
4. Zabawa bieżna "Samochody”.
Szarfy rozłożone są w garaże. Gdy nauczyciel gra na tamburynie ,dzieci "samochody" wyjeżdżają z garażu, jeżdżą w różnych kierunkach naśladując głos silnika, muszą mijać się tak, aby nie zderzyć się z innym „ samochodem” . Gdy nauczyciel przerywa grę na instrumencie wracają szybko do najbliższego garażu. Nauczyciel "podbiera" szarfy. "Samochód", który nie znajdzie wolnego garażu odpada z gry. W tym ćwiczeniu ważne jest gospodarowanie oddechem oraz pamiętanie o prawidłowym torze oddychania- wdech nosem, wydech ustami.
5. Rzut woreczkiem do celu -obręczy.
6. Zabawy z piłką.
Podawanie piłki oburącz nad głową, ostatni biegnie z piłką do przodu z piłką. Zabawa trwa do czasu, aż pierwsze dziecko znowu wróci na swoje miejsce, kolejna runda- podawanie piłki dołem między nogami.
7. Tunel- nauczyciel rozkłada tunel . Dzieci po kolei sprawnie przechodzą w tunelu na drugi jego koniec, cierpliwie czekają na swoją kolej.
8. Zakończenie zajęć.
Marsz po obwodzie koła, zebranie pomocy do kosza.