SCENARIUSZ ZAJĘĆ GIMNASTYCZNYCH DLA DZIECI 5-6 LETNICH Z WYKORZYSTANIEM SPRZĘTU SPORTOWEGO NA SALI GIMNASTYCZNEJ
PROWADZĄCA ZAJĘCIE : mgr Katarzyna Wielgus
GRUPA : 5-6 latki
TEMAT ZAJĘCIA : Zestaw ćwiczeń gimnastycznych prowadzonych metodą stacyjną z wykorzystaniem sprzętu gimnastycznego
CELE OGÓLNE:
- kształtowanie prawidłowej postawy przez ćwiczenia ruchowe;
- wdrażanie do współpracy i współzawodnictwa zespołowego;
- wyrabianie płynności ruchów;
- wdrażanie dzieci do zespołowego działania podczas przygotowania przyrządów do ćwiczeń;
- rozwijanie naturalnych czynności ruchowych.
CELE SZCZEGÓŁOWE :
Dziecko :
- poprawia szybkość, zwinność;
- wykonuje ćwiczenia zgodnie z poleceniem nauczyciela;
- potrafi wykonywać ćwiczenia gimnastyczne z przyborem i na torze przeszkód (stacyjny obwód ćwiczeń);
- przestrzega zasad bezpieczeństwa;
- wzmacnia siłę ramion, nóg i tułowia.
FORMA PRACY :
- zbiorowa, indywidualna, grupowa
ŚRODKI DYDAKTYCZNE :
- materace, worek treningowy, ławeczka, skrzynia, szarfy, tamburyno
MIEJSCE ZAJĘĆ: sala gimnastyczna.
LITERATURA: R.Trześniowski „Gry i zabawy ruchowe”, M. J. Kołodziejowie -Wybrane lekcje wychowania fizycznego w nauczaniu początkowym.
METODY: oglądowe, słowne, praktyczne ( pojedynczych ćwiczeń ruchowych: syntetyczna, analityczna, mieszana )
PRZEBIEG ZAJĘCIA :
1. CZYNNOŚCI ORGANIZACYJNO - PORZĄDKOWE
- zbiórka w szeregu
- przywitanie dzieci
- przedstawienie celów zajęcia
- zachęcenie do ćwiczeń
2. ZABAWA OŻYWIAJĄCA :
Zabawa „Złap swoją parę”
Ustawienie w dwuszeregu naprzeciwko siebie, w odległości 4-5 kroków. Na hasło złap swoją parę! dzieci z wyznaczonego szeregu rozbiegają się po sali, a pozostali uczestnicy zabawy biegną za nimi, aby pochwycić swojego partnera, po czym przyprowadzają go na miejsce rozpoczęcia zabawy.
3.ROZGRZEWKA
Naśladowanie czynności nauczyciela:
- przysiady
- skłony
- ćwiczenia rozciągające na materacach
- wymachy ramion
4.Podział grupy na cztery zespoły, wybranie z każdej z nich kapitana.
Oznaczenie każdej drużyny kolorowymi szarfami.
5.Zaprezentowanie przez nauczyciela poszczególnych stacji i prezentacja ćwiczeń. Zwrócenie szczególnej uwagi na bezpieczeństwo podczas wykonywania ćwiczeń. Demonstracja sprzętu sportowego.
- stacja 1 :
Dzieci przechodzą po ławeczce gimnastycznej, utrzymując równowagę, każde dziecko wykonuje zadanie dwa razy.
- stacja 2 :
Skok na worek treningowy (chwyt rękoma i nogami), próba utrzymania się jak najdłużej – ćw. powtórzone 2 razy
- stacja 3 :
Skok przez skrzynię pod nadzorem opiekuna.
- stacja 4 :
Slalom wokół małych materacy (bieg) , ćwiczenie szybkości i zwinności.
6. Marsz po obwodzie koła ze zwróceniem uwagi na wysokie podnoszenie kolan.
7. Ćwiczenia uspakajające
Relaksacja – dzieci leżą swobodnie na materacach i słuchają opowiadania nauczyciela o wietrzyku.
8. Podsumowanie zajęć :
- zbiórka w szeregu
- przypomnienie celów zajęć
- ocena aktywności dzieci .
Wspólne podziękowania za spotkanie i aktywną pracę.